Werkgerelateerde goede voornemens: hoe kan je ze waar maken?

Sofie Polman 05 jan 2023

Het team van Growspace wenst jullie allemaal een heel fijn, mooi en zakelijk fantastisch 2023. Goede voornemens stellen is vaak niet zo lastig, je er aanhouden wel. Daarom in dit blog een aantal voornemens met tips hoe je het dit keer langer vol kan houden dan 12 januari de dag dat de meeste mensen stoppen met hun goede voornemens).

Meer balans tussen werk en privé

Werk meenemen naar huis of je privé zaken meenemen naar werk, een balans vinden tussen de twee is de ultieme uitdaging. Hoe kan je er nou voor zorgen dat dit wat beter in balans is? Ik heb een aantal tips voor je!

  1. Maak een to do lijst met de dingen die je tijdens het werk binnen schieten die je thuis nog moet doen, zo vergeet je ze niet maar kan je ook weer focussen op je werkzaamheden.
  2. Andersom geldt dit ook: als je moeite hebt met ontspannen thuis omdat je veel aan werk denkt, maak dan ook een lijstje met dingen die je nog moet doen. Zo is het uit je hoofd en kan je er zodra je weer gaat werken mee aan de gang.
  3. Je werk telefoon/werkgerelateerde notificaties uitzetten als je thuis bent. Zo kan je je beter ontspannen.

Time management

Bij tijdmanagement is het belangrijk om doelen te stellen, kijken welke middelen je nodig hebt om die doelen te bereiken om ze zo te kunnen vervullen. Het gaat dus om het zo efficiënt mogelijk maken van keuzes.

Allereerst is het belangrijk om overzicht te creëren. Schrijf hierbij alles op wat je te binnenschiet. Vervolgens ga je prioriteiten stellen: is het dringend of niet? Is het belangrijk of niet? Als het belangrijk is dan moet je het óf nu doen, of het inplannen. Als het niet belangrijk is, kan je de taak delegeren of schrappen. De volgende stap is onderscheid maken tussen projecten en taken, de tijd die je hier aan besteedt verschilt namelijk ontzettend. Om te kunnen werken met een time management systeem heb je vier dingen nodig: 1) een agenda, 2) een takenmanager (een gestructureerde to do lijst), 3) een 1:1-lijst, taken die je aan iemand anders wilt voorleggen, en 4) een “wachten op”-lijst om zo te kunnen bijhouden aan wie je wat gevraagd hebt om zo overzicht te houden. Het is wel belangrijk dat je het systeem onderhoudt zodat het up to date blijft.

Blijf niet hangen als je het niet naar je zin hebt

Verandering is eng, maar soms wel nodig. Als je het niet naar je zin hebt bij het bedrijf of in de functie die je vervult, is het toch beter om even na te denken over een andere baan. Hoewel dit spannend is, is het leven te kort om met buikpijn naar je werk te gaan. Inspiratie nodig? Neem een kijkje bij onze vacatures!

Wij wensen jullie een succesvol 2023!

Niks missen over de banenmarkt?

Meld je dan hieronder aan. Wij houden voor jou de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in de gaten en delen interessante inzichten

Meer verhalen

09 feb 2023 Waar begin je bij het zoeken van een nieuwe baan?

Waar begin je bij het zoeken van een nieuwe baan? 1. Analyseer vacatures 2. Praat eens met een recruiter 3. Ga op sollicitatie 4. GrowSpace!

Bekijk artikel
02 feb 2023 Waarom GrowSpace?

Vacature teksten, vaak zijn ze lang en niet echt spannend. Lange lappen tekst of bullet points waar jij uit moet halen of het misschien jouw droombaan is. Het is een…

Bekijk artikel
26 jan 2023 Bijbaantjes op je cv: ja of nee?

Je cv is jouw visite kaartje naar een potentiële werkgever. Het is daarom belangrijk om te zorgen dat deze goed in elkaar zit (voor meer tips hierover, zie mijn andere…

Bekijk artikel